Social selling ja muut myyntityön trendit tänä päivänä

Sosiaalinen myynti, eli social selling, on ollut keskustelunaiheena myyntialalla jo jonkin aikaa. Mitä sosiaalisella myynnillä tarkoitetaan, ja onko se tullut jäädäkseen? Mitä muita myyntialan trendejä voidaan tunnistaa?

Social selling – mitä se on?

Social selling on sosiaalista myyntiä eli vaikuttamista verkossa. Se tarkoittaa sitä, että myyjä luo tietynlaista suhdetta asiakkaaseen ostoprosessin eri vaiheissa. Esimerkki sosiaalisen myynnin tilanteesta on se, jos joku kyselee LinkedInissä apua vaikkapa hyvän verkkosivufirman valitsemiseen, ja myyjä päättää osallistua keskusteluun kertomalla omasta yrityksestään ja siitä, miten voisi asiakasta auttaa. Tästä asiakkaalla voi herätä kysyttävää, jolloin myyjä vastaa somelle tyypillisesti pikaisestikin asiakkaan kysymyksiin. Ja mikä parasta, joku muukin verkkosivuja tarvitseva saattaa huomata keskustelun.

Sosiaalinen myynti ei kuitenkaan ole pelkkää Twitterissä päivystämistä prospektien toivossa. Sosiaalista myyntiä voidaan tehdä muuallakin kuin sosiaalisessa mediassa, mutta somen eri kanavat ovat sille otollisia alustoja – ainakin silloin, jos myyjän potentiaaliset asiakkaat käyttävät sosiaalista mediaa.

Social sellingin tavoitteena on avoimempi myyntikulttuuri. Asiakas on usein hanakampi ostamaan, jos kokee, että myyjällä ja hänellä on yhteisiä tekijöitä ja kiinnostuksen kohteita. Sosiaalinen myynti onkin asiakkaan palvelemista ja sitä, että myyjä on palvelualttiina juuri ostoprosessin oikeassa kohdassa.

Myös konsultoivaa myyntiä voidaan pitää trendinä

Muina myyntityön trendeinä voidaan nostaa esiin esimerkiksi yhä konsultoivampi myynti. Tämäkin on digitalisaation aikaansaamaa: informaatiota on niin paljon, että asiakas pystyy itse selvittämään ja saamaan tietoa internetistä, jolloin myyjän rooli on jo muuttunut konsultoivaksi asiantuntijaksi. Tämän trendin ennustamme pysyvän ja kehittyvän – Internetin tietomäärä tuskin tulee vähenemään.

Myynnissä, kuten kaikilla muilla aloilla, tulee esiin aika aloin esiin erilaisia trendejä. Digitalisaatio mahdollistaa erilaisia myyntitapoja, joista varmasti suurin osa tulee jollain tapaa jäädäkseen, mikäli myyjät kokevat ne toimivina.

Myös me MtechMapilla uskomme konsultoivaan myyntiin. Käytäntö on osoittanut, että jokainen asiakas on erityinen ja hänen tarpeensa hahmottaa asiakkaansa ja kasvupotentiaalinsa on uniikki. Myyjämme ja asiantuntijamme auttavat teitä mielellään. Otattehan siis yhteyttä asiakaspalveluumme niin katsotaan, miten voimme auttaa!

2019-01-28T10:32:12+00:0015.1.2019|