Millaista on myyntityö vuonna 2025?

Kuten olemme aikaisemmin kirjoittaneet, myynnin tulevaisuus riippuu hyvin paljon teknologian kehittymisestä. Vuoteen 2025 ei ole kuin muutama hassu vuosi aikaa. Miltä myyntityö mahdollisesti näyttää reilun 6 vuoden päästä?

Digitalisaatio muuttaa koko maailmaa

Jotta voidaan ymmärtää mitä myyntityö tulee olemaan, on pakko miettiä myös ympäröivää maailmaa ja sitä, millainen maailma ja Suomi on vuonna 2025. Helsingin Sanomien jutussa mietitään vuotta 2025 ja todetaan mm. seuraavaa digitalisaatiosta:

”Digitalisaatio tarkoittaa sitä, että tietokoneiden ja internetin digitaalinen tekniikka kytkeytyy osaksi enemmän tai vähemmän kaikkea – arkea, työtä, vapaa-­ aikaa.” 

Digitalisaatio on siis kaiken muutoksen veturi. Nykyisellä nopean digitaalisen kehityksen aikakautena muutokset tapahtuvat nopeasti. Kun ympäristö muuttuu digitalisaation myötä, muuttuu myös myyntityö. Digitalisaation ansiosta saadaan jatkuvasti uusia mahdollisuuksia myyntityön helpottamiseen.

Myyntityö muuttuu koko ajan

Vuonna 2025 korostuu entistä enemmän myyjän asiantuntevuus ja palvelun henkilökohtaisuus. Teknologia on jo niin pitkällä, että dataa kerätään potentiaalisista asiakkaista yhä enemmän ja lisäksi asiakas saa tietoa hurjan määrän etsimällä sitä itse. Voi jopa käydä niin, että informaatiota on liikaa, ja myyjää tarvitaan tiivistämään asia asiakkaalle.

Joka tapauksessa, myyjän on oltava koko ajan entistä enemmän asiantuntija ja tarjottava koko ajan entistä enemmän lisäarvoa asiakkaalle tapaamisilla. Myyjän on tunnettava asiakkaan liiketoiminta yhtä paremmin. Tekoäly tulee myös helpottamaan käytännön myyntityötä entistä enemmän lähivuosina. Tekoäly tuskin koskaan korvaa myyjää, mutta se voi korvata myyjän töistä tiettyjä palikoita.

Aina voi spekuloida

Aina voi spekuloida ja miettiä villeimpiäkin ajatuksia tulevasta. Hoitavatko robotit myynnin jo muutaman vuoden päästä? Tuskin. Mutta voi olla, että joku päivä myyntityö ei ole enää lainkaan samanlaista kuin tällä hetkellä. Silti uskomme vankasti, että henkilökohtainen kontakti myyntityössä tulee aina pitämään pintansa, tavalla tai toisella.

2018-11-27T09:39:54+00:0027.11.2018|