Millainen on myynnin tulevaisuus?

Teknologia muuttaa kuluttajien ostokäyttäytymistä jatkuvasti, ja myös myyjien on sopeuduttava alan muuttuvaan pelikenttään. Listasimme muutaman pointin siitä, miltä myynnin tulevaisuus tulee seuraavina vuosina näyttämään.

Enemmän asiantuntija, vähemmän myyjä

Internet tarjoaa kuluttajille rajattoman määrän tietoa erilaisista tuotteista ja palveluista. Usein asiakkaan tullessa myyjän pakeille hänellä on jo hyvä yleiskäsitys tuotteesta tai palvelusta, jonka ostamisesta hän on kiinnostunut.

Koska asiakas on itse jo asiantuntija, myyjän tulee olla vielä parempi. Sen sijaan, että myyjä luettelisi asiakkaalle esimerkiksi tuotteen ominaisuudet tai tekniset tiedot, tulee hänen antaa asiakkaalle näkemys siitä, miksi juuri tämän tulisi ostaa juuri tämä tietty tuote. Näin ollen myyjän ammattitaito ja asiakaspalvelun laatu nousevat myynnin tulevaisuudessa yhä korkeampaan arvoon. Myynnin tulevaisuus meinaa siis ennen kaikkea näkemyksen antamista asiakkaalle.

Oman tuotteen lisäksi tulee tuntea myös asiakas

Ensimmäinen kohta käsitteli erityisesti myyjän ja yksityishenkilön välillä tapahtuvaa kanssakäymistä, kun taas tämä kohta pätee erityisesti tilanteessa, jossa asiakkaana on yritys.

Asiakkaat hakevat myyjiltä nyt ja tulevaisuudessa entistä enemmän joustavuutta ja yksilöllisyyttä. Tästä johtuen myyjän tulee oman tuotteensa lisäksi tuntea tulevaisuudessa myös asiakkaansa entistä paremmin. Myyjällä tulee olla selkeä käsitys itse asiakasyrityksestä, sen strategiasta sekä tavasta tehdä bisnestä, joiden avulla hän pystyy räätälöimään tuotteensa juuri eikä melkein asiakkaan tarpeiden, toiveiden ja tavoitteiden mukaiseksi.

Myynnin tulevaisuus koko organisaation käsissä

Ennen myynti on ollut tiukasti vain yksi osa yritysten organisaatiota, mutta myynnin tulevaisuudessa raja-aidat myynnin ja muiden osastojen välillä tulevat kaatumaan entistä useammin. Sen sijaan, että vain yksi työntekijä olisi vastuussa myynnistä ja sen edistämisestä, vastuuta jaetaan yrityksen muillekin työntekijöille. Erityisesti seinät kaatuvat myynnin, mainonnan ja viestinnän välillä.

2018-10-16T11:21:12+00:0009.10.2018|