Onko myynnin kylmäsoitto kuollut?

Kylmäsoitto on selkeästi myyjien mielipiteet jyrkästi jakava asia. Kylmien soittojen suosio on jyrkästi laskenut digitalisaation aikakaudella. Eikö tämä voisi tarkoittaa sitä, että myyjä voisi erottautua massasta nimenomaan suoralla kontaktilla? Soittajasta riippuu, tapahtuuko erottautuminen positiivisessa vai negatiivisessa mielessä.

Älä hukkaa aikaa, valmistaudu huolella

Lämpimiä liidejä eli kontakteja, jotka ovat jo aiemmin osoittaneet kiinnostuksensa yritystäsi kohtaan, on helpompi lähestyä, kuin täysin uusia ja tuntemattomia mahdollisia asiakkaita. Myös onnistumisprosentti heidän kanssaan on suurempi.

Kylmäsoitto on aikaavievää puuhaa, eikä aikaa ole koskaan hukattavaksi, joten puheluihin on syytä valmistautua huolella. Yhteystietojen on oltava tuoreita ja varmasti oikealta alalta. Myyjänkin on tiedettävä, minne ja kenelle hän on soittamassa. Myyntitaitojen on oltava huipussaan. Kaikkihan tiedämme rasittavat lehtimyyjät, jotka soittavat aina väärään aikaan, eivätkä usko, kun sanot ’ei’. Et tietenkään halua antaa omasta yrityksestäsi rasittavaa kuvaa. Tilannetaju on kylmäsoittojen a ja o.

Kannattaa joka tapauksessa varautua siihen, että tulosten aikaansaamiseksi kylmäsoittoja on tehtävä paljon.

Markkinointi ja kylmäsoitto puhaltamaan yhteen hiileen

Digimarkkinoinnin aikakaudellakaan ei voi kaikkea myyntiä jättää pelkästään digin ja sähköpostin varaan. Jos yrityksessäsi on myynti ja markkinointi erikseen, kannattaa tässä(kin) asiassa tehdä tiivistä yhteistyötä. Kylmäsoittokierroksen tehoa nostaa oikea ajoitus esim. mittavan digimarkkinointi- ja/tai sähköpostikampanjan jälkimainingeissa.

Kun markkinointikampanja on osunut oikeaan kohderyhmään, on soittokierroksella parempi mahdollisuus siihen, että puhelun vastaanottaja on vastikään nähnyt mainoksesi ja takaraivossa on jo tieto siitä, mitä teette. Kylmänä pidetty liidi voikin siis yllättäen olla lämmin ja on näin helpommin lähestyttävissä.

Lämmenneet liidit järjestykseen

Kun jääkylmäkin liidi on saatu lämmitettyä huippuunsa hiotuilla myyntitaidoillasi ja sovittu tapaaminen, saa yhteystiedot ja muistiinpanot merkittyä helposti MtechMap-sovellukseen. Tehokas karttapohjainen CRM-sovellus sijoittaa liidisi suoraan kartalle ja voit yhdistää juuri sovittuun tapaamiseesi samalla suunnalla sijaitsevia muitakin asiakkaita.

2019-01-29T12:34:07+03:0029.1.2019|